La innovació és important en el context actual, es transforma en un imperatiu en l’escenari que enfrontem. La pandèmia, la crisi del model econòmic, la crisi medi ambiental entre altres fenòmens, ens compromet a pensar i gestionar de manera diferent. Avui l’imperatiu és: Renovar-se o Morir.
Des de aquest premissa és que volem destacar que la innovació no tan sols és necessària, si no que implementar-la suposa de disciplina, planificació, persones compromeses en ella i un sense fi d’oportunitats.
La innovació ha estat estudiada per experts com Larry Keeley durant més de 30 anys. Observaren més de 2.000 empreses i les seves formes de generar innovació: els èxits i fracassos. Una de les seves principals conclusions és que la innovació no fracassa per les idees, si no per la falta de disciplina. En el seu llibre, “Deu tipus de innovació: The discipline of building Breakthrougs”, citen que el més rellevant és mirar el procés de innovació permanentment, i repensar les seves formes. Innovar en una mateixa proposta, acostar-se a una gestió de la innovació més eficient i efectiva.
Tal com cita Thomas Edison: la innovació és 1% inspiració i un 99% transpiració. Això implica que la innovació requereix de treball permanent i planificació. Ara, en un context com el que enfrontem actualment, ens situen en la incertesa i en la necessitat de generar formes de pensar i actuar noves; on la innovació sigui la força impulsora.
En aquest sentit, Doblin, entre altres, ens obre diverses possibilitats per innovar; des de l’estructura, els productes i el marketing; això permet que diferents tipus d’organitzacions puguin innovar: grans, petites, comercials, socials, etc. Innovar en el model de negocis, en les xarxes, en l’estructura, en el procés. Innovar en els productes, en el sistema, en el servei, en els canals amb els quals arribem, amb la nostra marca i en el compromís del consumidor.
Aquestes possibilitats de innovar permeten traçar un camí: definir una estratègia, definir els teus objectius i reptes i donar-li canya a la imaginació per a les idees innovadores
L’anterior ens porta a pensar que la innovació és per a tots: ja que no depèn de quants recursos tinguem, depèn del pla de treball, la capacitat creativa i la rigorositat.
Ara, com posem en marxa el procés? com consolidem els canvis? Amb les persones. Ja siguin directius o treballadors. Els quals han d’incorporar la innovació com a part de l’estratègia de l’empresa, i generar espais formals de participació, comunicació i seguiment.
La innovació, per tant, ens obra possibilitats de transformar i transformar-nos, de créixer, de provocar canvis i impactar en els nostres negocis i en la societat, amb propostes de valor que generen beneficis a nosaltres i a la resta. La innovació és avui un imperatiu que permetrà dinamitzar diversos projectes i posar-los en valor en un context particular que ens crida a desplegar noves formes de mirar, no tan sols els projectes, si no la realitat.