Design Sprint:  l’acceleració en la viabilitat d’idees

Amb les presses arreu, Jake Knapp, treballador a Google Ventures (GV) va voler desenvolupar una metodologia que permetés accelerar i simplificar el procés de disseny d’un producte o servei i la seva posada en marxa en 5 dies. 

La seva aportació es recull al llibre “Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days”, elaborat juntament amb dos companys de Google Ventures (GV), John Zeratsky i Braden Kowitz. Aquí els tres socis presenten SPRINT com l’únic mètode en cinc dies -comptant les 40 h laborals a la setmana- per resoldre importants problemes empresarials i aconseguir que un projecte que sigui viable s’implanti ràpidament. 

 

Característiques principals

Per a poder entrar en les fases d’aquesta metodologia, primer cal comprendre els aspectes bàsics que la conformen, ja que marquen el seu ritme.

  1. Cal iniciar aquesta tècnica amb un repte definit. 
  2. Metodologia enfocada a desenvolupar un producte, construir-lo i provar el seu prototip. 
  3. Estructura pautada. Aquesta metodologia comprimeix mesos de validació d’idees de negoci en una setmana laboral.
  4. Combina elements d’altres mètodes com el Design Thinking, Lean Startup i l’Agile. 
  5. Promou el desenvolupament d’una mentalitat orientada a la innovació.
  6. Equip transversal. Es recomana tenir un equip variat que pugui aportar diferents punts de vista amb la cocreació.

 

Dia 1. Comprensió i planificació 

El primer dia de Design Sprint, posem que s’inicia un dilluns, comença amb la comprensió del projecte que es posa en marxa i l’objectiu o repte que es vol assolir, però de manera realista. 

En aquí és on es plantegen les primeres idees, preguntes i límits sobre els quals es treballaran. 

 

Dia 2. Ideació 

El dimarts se centrarà en un esborrany o pluja d’idees que comprengui diferents solucions o propostes creatives per a abordar el problema o complir l’objectiu plantejat prèviament. 

En aquest moment és on es planteja dividir les tasques o els rols entre els membres de l’equip i es comença a cercar el públic objectiu o usuaris que més tard provaran el producte. 

 

Dia 3. Anàlisi i presa de decisions

El dimecres es revisen les diferents aportacions del dia anterior, es posen en comú de cara a realitzar-ne una anàlisi i es decideixen quines tenen més probabilitats de ser exitoses a llarg termini per a solucionar el problema.

En aquest punt, els experts recomanen elaborar un esquema o guió de com es construirà el prototip més tard.

 

Dia 4. Prototipatge

Seguidament, dijous és el dia de crear els prototips seleccionats, tenint en compte que es tracta d’un prototip i no una versió final, però sense deixar de banda l’experiència de l’usuari. Aquesta fase és molt important per a tangibilitzar la idea i comprovar la seva funcionalitat. 

 

Dia 5. Prova i validació

Ja el divendres es testeja el prototip amb els usuaris o públic i es recull el feedback que aquests aporten sobre el producte. En aquest tram, s’aconsella entrevistar o reunir-se amb més de 5 persones, per tal de poder trobar patrons de resposta. Per aquest motiu, es registra tota la informació que donen per investigar els aspectes positius i negatius i tractar de revertir-los.

Finalment, és important que l’equip valori la informació i doni una resposta al problema, repte o objectiu, si s’ha assolit o no amb el prototip, prendre una decisió final envers aquest objectiu i considerat la viabilitat de desenvolupar-la.

 

Avantatges

Aquest procés és molt útil per a resoldre problemes o validar idees ràpidament en un equip, però a la vegada presenta altres beneficis: 

  1. Ajuda els equips a treballar de manera conjunta envers un problema o projecte concret.
  2. Fomenta la innovació i la creativitat. Impulsa els treballadors a pensar fora de l’establert. 
  3. Identificació de problemes, desafiaments i fortaleses al llarg del procés que permeten reduir el risc de fracàs.
  4. Acceleració del procés de disseny prototipant el producte en un dia.
  5. Validació veloç de les idees i millora de la presa de decisions gràcies a la prova i feedback del públic emprat. 
  6. Estalvi de recursos. Amb aquest mètode estalvies els temps i diners que podrien comportar un projecte que després no acaba sortint. 

 

Inconvenients

D’altra banda, com tot, no és perfecte i té les seves limitacions:

  1. És incompatible amb problemes a gran escala o complexos que necessitin un temps més llarg per ser solucionats.
  2. Pot originar solucions imprecises o superficials per culpa de la velocitat i per conseqüència problemes a llarg termini no considerats.
  3. Evidencia la necessitat de disposar d’un equip compromès amb coneixements i experiència.
  4. No assegura la viabilitat ni l’èxit a llarg termini donat que no s’han pogut tenir en compte possibles circumstàncies en un període tan curt. 

 

Evidentment, cada metodologia té el seu objectiu i presenta uns beneficis i inconvenients, però està dissenyada per a assolir el seu objectiu principal, en aquest cas seguir un procés de cocreació molt ràpid i efectiu que porti a desenvolupar un producte. El seu enfocament centrat en l’usuari i el treball efectiu de l’equip en desenvolupar una idea i fer-la tangible és molt beneficiós per a reptes més simples que tinguin un impacte a curt termini; d’aquí les seves limitacions. Tot i això, el mètode Design Sprint es considera una eina molt valuosa per a qualsevol empresa i equip que busqui generar i validar idees de manera ràpida i eficient.

Compartir aquesta entrada

Entrades relacionades