En el vast oceà dels negocis i la gestió organitzacional existeixen diferents variables clau a tenir en compte, com ara són les tendències, les noves tecnologies, la demanda i la competència. És la mateixa mancança o presència d’aquestes a la nostra operativa la que ens posiciona en una determinada estratègia competitiva, la dels oceans vermells o la dels oceans blaus, respectivament.
Els autors d’aquest plantejament són W. Chan Kim i Renée Mauborgne, qui van publicar el 2005 l’obra “Blue Ocean Strategy”, convertint-la en un ‘bestseller’ i esdevenint una gran aportació per a la gestió empresarial. A més a més, la seva investigació i esquema deriven en un canvi de paradigma en aquest estil de gestió, ja que planteja un canvi en la manera de posicionar-se al mercat, obviant el paper de la competència i optant per espais de mercat no explorats.
Oceans vermells
D’una banda, els oceans vermells representen totes aquelles indústries existents regides per unes mateixes normes establertes i una homogènia manera de fer, amb limitacions i regles competitives fermament establertes i que esdevenen en la lluita per un espai i dimensió de mercat conegut i limitat. I donat que hi ha diferents companyies lluitant per una mateixa i limitada demanda, les probabilitats de creixement i d’expansió són reduïdes sinó nul·les. Per aquests motius de competició sagnant amb l’ànim de guanyar mercat en un espai tan limitat i amb unes regles de joc tan limitants, s’anomenen oceans vermells.
Oceans blaus
D’altra banda, els oceans blaus denoten unes aigües profundes i tranquil·les, un espai ampli amb potencial de ser un mercat no explorat. La innovació és l’eina clau per a identificar aquestes oportunitats, estendre el mercat i crear valor més enllà del conegut.
Així doncs, aquest terme remet a aquests espais de mercat en els que encara no hi ha competència, en els que s’ha de crear i capturar una nova demanda latent, generant així un clar avantatge competitiu.
Característiques principals
Un cop presentades les noves vies d’entrada a un espai de mercat inexplorat, el tret de sortida rau en com es pot navegar cap a aquests nous horitzons. Els autors apunten als següents pilars fonamentals com a base metodològica:
- Basada en dades. L’estudi científic i qualificat dels seus autors va analitzar més de 30 indústries i 1500 empreses durant una dècada.
- Proporciona un procés estructurat en diferents passos amb la finalitat d’arribar a crear el teu propi oceà blau.
- Persegueix una estratègia basada en la diferenciació i uns costos baixos.
- Maximitza les oportunitats a la vegada que minimitza els riscos. Et permet provar la seva viabilitat per tal de poder millorar-la en cas de ser necessari.
- Creació d’un espai de mercat no disputat amb l’objectiu de convertir la competència en irrellevant amb la reconstrucció dels mateixos límits de la indústria.
- Estratègia visual, intuïtiva i fàcil d’aplicar. La facilitat del procés i les seves eines comporten una certa eficàcia en l’execució de l’estratègia.
- Apodera equips amb tàctiques, eines i marcs estratègics per a passar d’un oceà vermell a un oceà blau.
- És un ‘guanya-guanya’, integra les propostes de valor, benefici i persones en la recerca d’un resultat profitós per a tots els implicats.
La combinació d’aquests diferents pilars es poden resumir en la creació d’un nou espai de mercat que proporciona un valor únic i que permet a les organitzacions posicionar-se com a primera opció destacada, amb focus en la identificació de necessitats per a crear una demanda latent i amb l’obertura de noves fronteres i espais de consum.
Possibles inconvenients
En tractar-se d’un espai de mercat no explorat comporta també uns desafiaments inherents.
- Risc de fracàs. Com no és un terreny conegut, pot existir una incertesa considerable sobre el comportament del mercat i la demanda, posant en dubte la viabilitat estratègica i esdevenint un repte en la planificació i en la presa de decisions. Això també provoca que s’hagi d’anar iterant / pivotant el model contínuament.
- Costos inicials. S’ha de destinar una quantitat significativa de recursos a l’inici per tal d’investigar el mercat i poder desenvolupar els productes o serveis d’acord amb una nova demanda.
- Innovació continua. Si s’aconsegueix generar un oceà blau, caldrà procurar establir barreres d’entrada per als competidors que vindran, i continuar innovant per a poder mantenir el posicionament avantatjós de mercat, adaptant-nos a les necessitats canviants del públic amb renovades propostes de valor.
Beneficis
A banda dels desafiaments que comporta la generació d’un oceà blau, aquest també té, lògicament, els seus avantatges.
- Diferenciació de la competència amb productes o serveis que trenquen amb l’establert fins al moment.
- Menys competència momentània. En obrir-se un nou espai de mercat no explorat, encara no hi ha competència o és més escassa.
- Lleialtat del client. Oferir un producte o servei únic potencia una lleialtat i relació estreta amb el client.
- Rendibilitat. S’aconsegueixen majors marges que en un oceà vermell.
Segons els beneficis que poden acompanyar a la implantació d’aquesta estratègia, coneguda per aportar una innovadora fórmula de gestió i creixement organitzatiu, les empreses seran capaces d’explorar nous horitzons de creixement i prosperitat, i d’encetar engrescadores propostes per a un mercat àvid de novetat i valor agregat.